ד''ר דניאל לוין - אורטופד מומחה למפרק הירך

: ימים א-ה 9:00 - 19:00
   : 04-832-3357

דלקת במפרק הירך

הסחוס במפרק הירך עלול להיהרס בגלל דלקת. אחרי שממצים טיפולים לא ניתוחיים ובהם נטילת תרופות או פיזיותרפיה, אפשר לשקול החלפה של מפרק הירך כדי להפחית כאבים ועל מנת לשפר את איכות החיים של גברים ונשים בטווח רחב של גילאים.

דלקת במפרק הירך שכיחה יותר מכפי שנהוג לחשוב. אצל רוב האנשים, כאבים באזור הירך או הברכיים נתפסים כמשהו שחולף מעצמו או נובע מעומס. אבל בפועל, מפרק הירך הוא אחד המפרקים הגדולים בגוף והמבנה שלו מראש כדורי שמותאם לתוך גומחה קעורה עלול לגרום לו לסבול מסוגים שונים של סיבוכים.

הדבר החשוב ביותר במבנה של הירך הוא הסחוס המפרקי. לסחוס המפרקי יש תפקיד קריטי בכל מה שנוגע לבלימת זעזועים, הפחתת חיכוך בזמן תנועה ושיפור היכולת לרוץ, לקפוץ או ללכת. אם קיים הרס של הסחוס, נוצר חיכוך יתר בין העצמות והתחושה היא של כאבים עזים. בגלל השחיקה של המפרק, גברים ונשים בגילאים שונים מגיעים למצב של הגבלה בתנועה.

ירך

מה עושים כדי להתמודד עם דלקת במפרק הירך?

מצבים שונים גורמים להרס של הסחוס והבולט שבהם הוא דלקת במפרק הירך. יתרה על כך, ישנם מצבים גם של דלקת על רקע מחלה ראומטית וגם מצבים של דלקת פרקים ניוונית. למעשה, דלקת פרקים ניוונית מהווה את הגורם העיקרי להפרעה תפקודית אצל מבוגרים ולכן הם גם קהל היעד של הניתוחים וההתערבות הכירורגית.

הדרך המהירה לנסות להתמודד עם דלקת במפרק היא באמצעות תרופות נוגדות כאבים ונוגדות דלקת. כך אפשר מצד אחד להאיץ את תהליך ההתמודדות הטבעי של הגוף עד כדי העלמה של הדלקת לגמרי, אך מצד שני למנוע את תחושת הכאבים ועוגמת הנפש. במקביל, ניתן להמליץ על טיפולי פיזיותרפיה להרחבת טווח התנועה ולהתייעץ עם אנשי מקצוע בעלי רקע באורטופדיה. אחרי שממצים את כל הטיפולים הללו, שווה לחשוב על ניתוח החלפת מפרק הירך.

דלקת במפרק הירך

מה היתרונות של ניתוח להחלפת מפרק הירך?

ניתוח להחלפת מפרק הירך מפחית את הכאבים שמהם המטופלים סובלים. בין אם הדלקת היא על רקע של מחלה ראומטית או במצבים של דלקת פרקים ניוונית, הדגש הוא על שיפור בטווחי התנועה במפרק הירך וכמובן בשיפור באיכות החיים.

היתרונות העיקריים:

  1. אחוזי הצלחה גבוהים – ניתוח להחלפת מפרק הירך מומלץ להתמודדות עם דלקת בגלל אחוזי ההצלחה הגבוהים שלו. נכון להיום, אחוזי ההצלחה חוצים את ה-97% והם מוכיחים את היעילות של הניתוח בתור טיפול גורף.
  2. ביצוע פעולות מתונות – אחרי ניתוח להחלפת מפרק הירך אפשר לבצע פעולות רגילות שתורמות לתחושת הביטחון, הדימוי העצמי ואיכות החיים של גברים ונשים בטווח רחב של גילאים. הניתוח מאפשר בין היתר הליכה, שחיה ורכיבה על אופניים ורוב המפרקים המושתלים מחזיקים מעמד לפחות 25 שנים.
  3. מהלך הניתוח – ניתוח להחלפת מפרק הירך נמשך כשעה וחצי ומבוצע תחת הרדמה חלקית או מלאה. יש כמובן סיבוכים שהם חלק בלתי נפרד מכל סוג של ניתוח או הרדמה, אך לרוב מדובר כאמור על פרוצדורה שמסתיימת באחוזי הצלחה גבוהים. אחרי הניתוח עצמו, יש צורך בתקופת התאוששות ומנוחה או בשילוב של תרגילי פיזיותרפיה לחיזוק השרירים.

בסופו של דבר, ניתוח להחלפת מפרק הירך מהווה דרך טובה להתמודדות עם דלקת בגלל שהוא מוכיח את עצמו. היכולת של הניתוח להוכיח את עצמו בטווח הקצר והארוך מסייעת לכל מי שסובל מדלקות, בעיקר בגילאים מבוגרים ועל רקע רצון להמשיך לבצע פעילות מתונה.