ד''ר דניאל לוין - אורטופד מומחה למפרק הירך

: ימים א-ה 9:00 - 19:00
   : 04-832-3357

דיספלסיה של מפרק הירך

הפרעה התפתחותית בשם דיספלסיה (DDH) של מפרק הירך, הנה הפרעה שגורמת לחוסר יציבות של המפרק עד לכדי פריקת ירך. הפרעה מהסוג הזה יכולה להופיע בקרב תינוקות במהלך ההיריון כשהתינוק עודנו עובר, להתפרץ גם לאחר הלידה או בשנים הראשונים לחייו של הוולד. עם זאת, הפרעה זו יכולה להתגלות בגיל בוגר יותר מסיבות רבות.

דיספלסיה של מפרק הירך (התפתחות לקויה של הירך) נחשבת להפרעה שכיחה המופיעה בתדירות גבוהה יחסית אצל בנות מגיל שנה ועד לגיל 9, אך יכולה גם להתפרץ אצל בנים בגילאים דומים. התופעה יכולה להיווצר בתהליך התפתחות העובר מהשבוע השמיני להיריון ועד לשבוע ה-12 מהסיבה שבזמן הזה מתפתח מפרק הירך. מפרקים אלה בנויים מרקמת סחוס שעוד לא התפתחה לרקמת עצם ורק לאחר הלידה, שלב ההתפתחותי מתרחש ולכן יש סיכוי שהתופעה תתפרץ בזמן ההתפתחות העוברית או לאחר הלידה. בדיוק בזמן הזה מתרחש הליך הבנייה והחיבור.

במקרים רבים דיספלסיה של מפרק הירך (התפתחות לקויה של הירך) לא מתפרצת בגיל הצעיר אלא בגיל המבוגר יותר. הסיבה לכך היא שההפרעה לא תמיד מופיעה עם כאב וגם לא בהכרח מונעת מהאדם ללכת ולהתנייד. ובשל היותה הפרעה "שקטה" ההתפרצות שלה בגיל המאוחר מורכבת יותר ומצריכה טיפול אינטנסיבי ולעיתים גם ניתוח תיקון של העיוות או החלפת מפרק הירך.

מה הן הסיבות לדיספלסיה של מפרק הירך?

הסיבות להתפתחות ההפרעה הן שונות ויכולות להתרחש כל אחת בנפרד או במקביל. אחד מבין הגורמים המשמעותיים להתפתחות ההפרעה הוא גנטיקה. בנוסף לכך, ניתן גם לקשר את הגורם להתפרצות ההפרעה בשל גורם סביבתי. אל גורמים אליו מתלווים גורמי סיכון נוספים, שיכולים להעלות את הסיכוי להתפתחות דיספלסיה. למשל: מין העובר, הפרעה התפתחותית בשם דיספלסיה (DDH) של מפרק הירך מתפתחת לרוב במין נקבה. כמו כן, במידה וזו לידה ראשונה, ריבוי עוברים כמו, לידת תאומים, שלישייה, רביעייה וכדומה, מיעוט במי שפיר, מצב לידה עכוז ועוד. יכולות להיות סיבות נוספות ואישיות לכל אחת.

איך תזהו שיש לכם דיספלסיה בגיל הבוגר?

דיספלסיה של מפרק הירך (התפתחות לקויה של הירך) יכולה להתפתח ולהציג סימנים שונים אצל כל איש ואישה. כדי שתוכלו לזהות את ההפרעה בשלבים המוקדמים ולטפל, הנה מספר סימנים שיוכלו להעיד שאתם סובלים מההפרעה.

  • כאב במפשעה: חלק מסימנים השכיחים של ההפרעה הוא כאב עמוק במפשעה בצידה או בצד האחורי של הירך. לעיתים שמקרין עד הברך.
  • צליל נקישה וכאבים: מקרים נדירים מצביעים שאחד מהתסמינים שהתגלו הוא הופעת צליל נקישה או תחושה מעומעמת. ככל שהזמן חולף, הכאב מחמיר וכן גם התדירות.
  • צליעה: איש או אישה יסבלו ממוגבלות בתנועה של מפרך הירך.
  • מוגבלות בתנועות של המפרק: התנועות של המפרק הן מוגבלות כך שהתנועות פחות טובות מהרגיל.

אם זיהיתם את אחד מבין התסמינים, מומלץ לפנות לרופא מומחה בדיספלסיה של מפרק הירך (התפתחות לקויה של הירך) בקרב מבוגרים, על מנת לבצע בדיקה ולגלות בהקדם את ההפרעה. הרופא מאבחן את התופעה באמצעות צילום ראשוני, שיסייע לו לזהות את חומרת ההפרעה ולהתאים טיפול.

איך ניתן לאבחן דיספלסיה של מפרק הירך?

האבחנה מתבצעת כאמור על ידי רופא אורתופד מומחה למפרק הירך – הוא מבצע אבחון סופי של דיספלסיה של מפרק הירך (התפתחות לקויה של הירך) בעזרת צילומי רנטגן ולעיתים גם בביצוע בדיקת CT. בשלבי הבדיקות הללו בדרך כלל הרופא יוכל לאבחן את ההפרעה, כך שאם התגלה בצילומים שקע ירך רדוד למשל – זוהי אבחנה שיכולה להצביע על דיספלסיה בירך ולשם כך צריך להתאים טיפול.

כיצד ניתן לטפל בדיספלסיה של מפרק הירך?

אחרי שהרופא המומחה אבחן שחיקה סחוסי עקב דיספלסיה, הוא מתאים את סוג הטיפול לפי חומרת התסמינים ומצב המטופל. באם מדובר במצב יחסית קל, הוא ימליץ על שינוי באורח החיים, כמו: להוסיף פיזיותרפיה שתסייע לתנועת המפרק. שילוב פיזיותרפיה יכול לסייע למטופלים להוריד את עוצמת הכאב ולחזק את השריר ולהקל עליהם בזמן ההליכה והתניידות ממקום למקום, לסכך את אזור המפרק ועוד.

אם מדובר במצב מתקדם ומורכב יותר של דיספלסיה, בעיקר כאשר מתגלה הרס סחוסי מפרקים בירך המלווה בכאבים, במצב כזה יש צורך בניתוח מפרק הירך הנקרא גם בשם: ניתוח החלפת מפרק הירך.

הטיפול הוא אישי ומותאם לכל איש ואישה בנפרד ובהתאם למצב מפרק הירך. הוא ניתן רק לאחר אבחנה מקצועית על ידי רופא אורתופד מנוסה ומקצועי. מטרת הטיפול היא לסייע לסובלים מההפרעה להקל על הכאבים בזמן תנועת המפרק, כמו: הליכה, ריצה או כל פעילות גופנית.

הליך הניתוח

החלפת מפרק הירך דורשת תיכנון יסודי בתוכנה מיוחדת שמאפשרת לבחור שתל לכל מטופל באופן אישי. השתל המיוחד יוכל לתקן את העיוות של המבנה של מפרק הירך ועבור זה צריך לאתר מנתח מומחה בניתוחים מפרק הירך ובעל ניסיון. הסיבה היא מכיוון שמדובר בניתוח מורכב, שיכול לכלול החלפת ירך בשתל ייחודי – בהתאם למצב הירך. במקרים בהם הירך צר, יהיה צורך בשתל מיוחד שמתאים לצורת עצם הירך. ישנם מקרים שהמטופל עבר ניתוחים בילדות, ובעקבות זה החלפת מפרק הירך עשוי להיות מסובך עוד יותר.

מגיע לכם הכי טוב! לאחר אבחנת ההפרעה, חשוב לפנות לרופא אורתופד ומנתח מומחה, שיבצע עבורכם בדיקה וניתוח. כדי שהניתוח יעבור בצורה המקצועית ביותר, חשוב שהרופא יהיה בקיא ובעל ניסיון, בעיקר כאשר יש צורך בשימוש שתלים מיוחדים.  

מפרק הירך