ד''ר דניאל לוין - אורטופד מומחה למפרק הירך

: ימים א-ה 9:00 - 19:00
   : 04-832-3357

תרגילים לאחר החלפת מפרק ירך

החשיבות של תרגילי פיזיותרפיה למפרק הירך

אדם המתמודד במשך זמן רב עם דלקת מפרקים ניוונית (אוסטאוארתריטיס), יכול להגיע למצב בו הוא מבצע ניתוח החלפת מפרק ירך. זאת מהסיבה שדלקת זו מתדרדרת עם השנים והיא נגרמת בדרך כלל בעקבות הזדקנות הגוף, דיספלזיה או בעקבות צורה לא סדירה של עצמות מפרק הירך.

חשוב לדעת כי היכולת של רקמת הסחוס להתרפא אינה קיימת וכשהיא נפגמת, הגוף אינו יכול לייצר סחוס חדש במקומה. ולכן, מומלץ לבצע ניתוח החלפת מפרק ירך.

תרגילים לאחר החלפת מפרק ירך - ד"ר דניאל לוין

מה תפקידה של פעילות גופנית לאחר החלפת מפרק ירך?

פעילות גופנית לאחר החלפה של מפרק הירך היא חלק חשוב בתהליך ההחלמה. הפעילות הגופנית מסייעת בחיזוק השרירים באזור המפרק ובהחזרת השליטה עליהם. הפעילות הגופנית אף משפרת את התנועתיות ויכולה לעזור בהפחתת כאבים. לבסוף, הפעילות הגופנית משפרת את איכות העצם, מסייעת בעיגון השתלים לעצם ומצמצמת את הסיכון להתרופפותם.

אילו תועלות עקיפות יש לספורט לאחר הניתוח?

לפעילות הגופנית לאחר החלפת מפרק ירך יש גם תועלות עקיפות, כמו, למשל, שיפור המצב הנפשי ושמירה על משקל גוף תקין. מדובר בתועלות משמעותיות, משום שהכאבים, חוסר התנועה וההסתגרות בבית לאחר הניתוח עלולים להוביל לדיכאון. בנוסף, השמירה על משקל תקין מפחיתה את העומס על המפרק ומבטיחה כך שהוא יישמר לאורך תקופה ארוכה יותר.

תרגילי פיזיותרפיה למפרק הירך - ד"ר דניאל לוין

מהם סוגי הפעילות הגופנית המומלצים בתקופה שמיד אחרי?

ראשית, חשוב לציין שאת החזרה לפעילות גופנית לאחר החלפת מפרק ירך יש לעשות בהדרגה. בשבועות הראשונים לאחר הניתוח, הפעילות המתאימה ביותר היא הליכה, וכדאי להתחיל בה ברגע שניתן. מתחילים בהליכה למרחקים קצרים, ובכל כמה ימים מגדילים את המרחק.

על מה חשוב להקפיד בעת החזרה לפעילות גופנית לאחר החלפת מפרק ירך?

קצב ההתקדמות של כל מטופל – הן במהירות ההליכה והן במרחקים – הוא אישי. חשוב מאוד לשים לב שאינכם מאמצים את אזור המפרק יתר על המידה, ויש להקפיד על הליכה בקצב מתון, כך שהפעילות הגופנית אינה גורמת לכאב ומאפשרת תחושה נינוחה.

האם ניתן לחזור לפעילות ספורטיבית מלאה אחרי הניתוח בירך?

לאחר כמה שבועות של הליכה, ניתן לחזור לפעילות ספורטיבית, ויש לעשות זאת בהדרגה, עד שתגיעו לרמת הפעילות שהייתם מורגלים בה אפילו עוד לפני הפגיעה במפרק הירך. יחד עם זאת, חשוב להקפיד בהתחלה על פעילות ברמת עצימות נמוכה (אימפקט נמוך Low impact), כדי למנוע פגיעה במפרק.

אילו פעילויות ספורטיביות מומלץ לעשות?

לאחר הניתוח חשוב להימנע מכל פעילות גופנית שעלולה לגרום לנפילות, לחבלות ולזעזועים חזקים של המפרק. לכן, הפעילויות המומלצות ביותר הן שחייה, רכיבה על אופניים, אופני כושר, אליפטיקל וריקודים. כדאי לשלב אותן עם אימוני כוח והתנגדות, שיחזקו את השרירים, יסייעו בבנית העצם וישפרו את היכולת המוטורית. מומלץ גם להתייעץ עם הפיסיותרפיסט שמלווה את תהליך השיקום לאחר החלפת מפרק הירך לגבי תרגילי פיזיותרפיה מתאימים. בסוף המאמר ניתן לכם רשימה של תרגילים שמומלץ לבצעם לאחר ניתוח החלפת מפרק הירך על מנת לחזור לתפקוד מלא.

מתי ניתן לחזור לפעילות ספורטיבית בעצימות גבוהה?

רק בשלב השלישי, לאחר שתהליך השיקום וההחלמה מהניתוח הושלמו במלואם, אפשר לחזור לפעילויות בעצימות גבוהה מעט יותר, כמו טניס וסקי. פעילויות אלו מתאימות רק למי שיש לו ניסיון בהן מהתקופה שלפני הניתוח.

האם יש פעילות ספורטיבית שמומלץ להימנע ממנה לאחר החלפת מפרק ירך?

בהחלט. ישנן פעילויות ספורטיביות שמומלץ להימנע מהן לחלוטין, כמו ריצה, משחק כדורגל או כדורסל. זאת משום שבפעילויות מסוג זה המפרקים סופגים זעזועים חוזרים ונשנים, העלולים לגרום לשחיקה מהירה של חלקי המפרק שהושתל ולהתרופפות החיבורים ביניהם.

תוך כמה זמן ניתן לחזור לפעילות ספורטיבית מלאה אחרי הניתוח?

גם בשלב השני והשלישי, חשוב לזכור שקצב ההתקדמות וסוג הפעילות הגופנית המומלצת תלויים במצב הפיסי, בכושר הגופני, משקל הגוף, אורח החיים והגיל של כל מטופל ומטופל. אצל חלק מהמטופלים, החזרה לשגרה תיקח כמה שבועות ואצל אחרים כמה חודשים. בכל מקרה, חשוב לקבל הדרכה מרופא מומחה במפרק הירך כיצד לחזור לפעילות גופני, כדי שלא להעמיס על המפרק המלאכותי אתגרים גופניים שעשויים לפגוע בו.

האם חזרה לפעילות ספורטיבית מלאה גורמת לשחיקה מהירה יותר של המפרק המלאכותי?

עקרונית, רק פעילות לא מותאמת עלולה לפגוע במפרק. כלומר, הקפדה על הוראות הרופא וחזרה הדרגתית לפעילות גופנית בעצימות נמוכה אינם גורמים כל נזק לשתל. שתלי מפרק הירך שנהוג להשתמש בהם כיום מיוצרים מחומרים איכותיים, בעלי רמת עמידות גבוהה לשחיקה, ושתוחלת החיים שלהם יכולה להגיע לשלושים ואף לארבעים שנה – כל עוד מקפידים על הוראות הרופא לגבי הפעילות הספורטיבית המומלצת.

כל כמה זמן רצוי להגיע לביקורת לצורך בדיקת מצב מפרק הירך שהוחלף?

רצוי מאוד לבצע מעקב שגרתי אחר מצב השתל, אחת לשנה או שנתיים, בהתאם להוראות הרופא.

תרגילים לאחר החלפת מפרק ירך

תרגילי כיפוף ירכיים וברכיים לאחר ניתוח החלפת הירך - דר דניאל לוין

כאשר מבצעים ניתוח להחלפת מפרק ירך, חשוב להכיר אילו תרגילים מומלץ לעשות לאחר הניתוח. אומנם הניתוח הוא המרכיב הראשון והמרכזי שכדאי לעבור, אך כדי שהניתוח ייחשב כהצלחה – על המטופל לעבור הליך שיקום המבוצע לאחר הניתוח והוא כולל – תרגילים ואימונים שנועדו לסייע למטופל לחזור לתנועה במפרק לאחר החלפת מפרק ירך.

המאמר הבא ייגע בתרגילים השונים, שיכולים לעזור לכם לשקם ולשפר את הפעילות של הירך לאחר ניתוח החלפת מפרק ירך

תרגול ראשון: פיזיותרפיה

טיפולי פיזיותרפיה יכולים להקל מאוד את הכאבים לאחר ניתוח החלפת מפרק ירך. הטיפול עוזר למטופלים לשפר את טווח התנועה של המפרק, מחזק להם את השרירים שנחלשו, משפר להם את היציבה ולמעשה יכול לזרז את הליך ההחלמה של המטופלים.

תרגול שני: מקל או הליכון

השימוש במקל או הליכון עבור מי שעבר ניתוח, לא תמיד נותן תחושה טובה. אך כדי שההחלמה של המנותחים תהיה טובה יותר – ההמלצה היא להתנסות במקל הליכה או הליכון. השימוש באביזרי עזר אלו יוכלו להוריד את העומס של המשקל על המפרקים המנותחים לזמן קבוע עד החלמה מלאה.

תרגול שלישי: דיקור, יוגה וטאי צ'י

היום יש מגוון טיפולי רפואה משלימה שניתן להיעזר בהם על מנת להקל על תופעות הלוואי כתוצאה מהניתוח. הטיפולים שיכולים להקל על הכאבים הם:

דיקור: יש מחקרים שמצביעים על כך שדיקור מסייע לאנשים שעברו ניתוח החלפת מפרק ירך. הוא מקל על הכאב ומשפר את יכולת התנועה של המפרק ובעיקר באזור מפרק הברך.

טאי צ'י ויוגה: אנשים שעברו ניתוח החלפת מפרק ירך, יוכלו לשפר את התנועה שלהם בעזרת תרגלי יוגה וטאי צ'י. במהלך התרגול ניתן לעשות מתיחות, נשימות ומעבר לעובדה שהם מורידים מתחים, הם גם מפחיתים את הכאב לאחר הניתוח. חשוב להקפיד שאת התרגולים הללו אתם עושים תחת השגחה של מאמן מוסמך, ולהיות קשובים לגוף – מה נוח ומה פחות כדי לייעל את התרגול ולא לגרום לנזק בלתי הפיך.

תרגול רביעי: חיזוק שרירים

כדאי שהשיקום של המפרק יהיה טוב ומוצלח, חשוב לחזק את השרירים הסמוכים למפרק. ככל שהשרירים יהיו יותר חזקים ומפותחים, יהיה לכם הרבה יותר קל לחזור לשגרה. כדי שתוכלו לבנות תהליך הדרגתי של חוזק בשרירים, מומלץ להתחיל בפעילות גופנית מתונה, ולשים לב שאין עומס על המפרקים ושהגוף שלכם מגיב בצורה טובה. הנה כמה תרגילים מומלצים:

  • לחיצת ירכיים: כדי להוריד עומס מהשרירים בחלק העליון של המפרק, צריך לחזק אותם. לכן מומלץ לבצע תרגיל שנקרא לחיצת ירכיים המבצע חיזוק של השרירים. מספיק לבצע את התרגיל במשך מספר פעמים בשבוע עד לחיזוק מתון ובטוח. 
  • כיפוף ירכיים וברכיים: גם אם הפעולה נשמעת לכם פשוטה, לאחר הניתוח פעולה זו יכולה להיות מורכבת ולכן חשוב לבצע אותה בסבלנות ורגישות. איך? באמצעות כיפוף של הברך והירך כלפי מטה ומעלה. שימו דגש על העקב, במידה והוא עולה בזמן התרגיל הקפידו לשמור על יציבותו. 
  • הרמת רגל: הרגל בה התבצע הניתוח זקוקה לפעילות מתונה כדי לחזור לשגרה ולכן ישנה המלצה לבצע תרגיל מיוחד שעוזר לחזק אותה. התרגיל נקרא הרמת רגל, ומשמעותו שהמטופל מרים את הרגל למעלה (בגובה של 12 סנטימטרים) בזמן ישיבה או עמידה ושומר שהיא תהיה ישרה. כדאי להחזיק אותה באותה התנוחה למשך 5 שניות ולאחר מכן להוריד את הרגל לצורך מנוחה. המשיכו לבצע את התרגיל באופן מתון ותהיו קשובים לתחושות בגוף. 
  • שכיבות סמיכה: בשונה משכיבות סמיכה שאנחנו רגילים לראות בחדר כושר, כאשר עוברים ניתוח מהסוג הזה, התרגיל המדויק ביותר עבור המטופלים הוא שכיבות שמיכה על כיסא יציב. מבצעים את התרגיל בישיבה ומחזיקים את שתי ידיות הכיסא. לאחר מכן דוחפים את זרועות הכיסא כלפי מטה, מיישרים את המרפקים ומרימים כמה סנטימטרים את הישבן ממושב הכיסא. מחזיקים במשך 5 שניות ומורידים. מומלץ לבצע את התרגיל מספר פעמים לפי יכולתכם. שימו לב: אם הידיים שלכם חלשות, אתם יכולים להשתמש, השתמשו ברגליים כדי להרים את הישבן. 
  • תרגול חמישי: תזונה ומשקל: אחרי ניתוח החלפת מפרק ירך יש המלצה להקפיד על התזונה ומשקל הגוף. למה? משקל גוף עודף יכול להחמיר דלקת מפרקים ניוונית, ולכן כדי למנוע ולקדם את הליך ההחלמה לאחר הניתוח, יש צורך לשמור על הגוף, על התזונה וניתן להיעזר בתזונאי או בגורם מקצועי שילווה אתכם בתהליך.

תרגול חמישי: תזונה ומשקל

אחרי ניתוח החלפת מפרק ירך יש המלצה להקפיד על התזונה ומשקל הגוף. למה? משקל גוף עודף יכול להחמיר דלקת מפרקים ניוונית, ולכן כדי למנוע ולקדם את הליך ההחלמה לאחר הניתוח, יש צורך לשמור על הגוף, על התזונה וניתן להיעזר בתזונאי או בגורם מקצועי שילווה אתכם בתהליך.

לחצו על התמונה להורדת קובץ תרגילים עם קישורים לסרטונים באדיבות צוות הפיזיותרפיה של בית חולים מדיקה אלישע חיפה

מתי מומלץ להתחיל את התרגילים?

התרגילים לאחר ניתוח החלפת מפרק ירך שפורטו במאמר, חייבים להתקיים לצד אורח חיים בריא. רוב הרופאים המנתחים יצרפו לכם המלצות שיסייעו לכם בתהליך ההחלמה. אך ללא התמדה ושילוב התרגילים לאחר הניתוח, יהיה יותר קשה להחלים בצורה טובה ומהירה.
לכן, לאחר הניתוח ניתן להתייעץ עם הרופא מתי כדאי להתחיל את התרגילים, ומתי למעשה הן יהווה עבורכם תועלת ולא יפגעו ביכולות התנועתיות שלכם. חשוב שתדעו שלאורך תהליך ההחלמה יכולים להיות לכם משברים, אך זכרו – ככל שתשמרו על גישה חיובית, תוכלו לעבור את שלב ההחלמה בקלות יותר. במידה ואתם מרגישים שהקושי הוא גדול – ניתן גם לפנות לקבל ייעוץ ותמיכה בעת הצורך

עד מתי כדאי לתרגל?

שימוש בתרגילים לאחר ניתוח החלפת מפרק ירך שפורטו במאמר, יכולים לסייע לכם להשיג שליטה על המחלה ולא לגרום לה לנהל את חייכם. מומלץ להתמיד בתרגול באופן יומיומי ולאורך זמן עד ההחלמה.

מאמר זה נכתב על ידי דניאל לוין, אורטופד מומחה למפרק הירך