ד''ר דניאל לוין - אורטופד מומחה למפרק הירך

: ימים א-ה 9:00 - 19:00
   : 04-832-3357

תכנון ממוחשב של ניתוח להחלפת מפרק הירך

חשיבותו של הדיוק שמספק התיכנון הממוחשב של ניתוח להחלפת מפרק הירך

ניתוח להחלפת מפרק הירך מיועד לאנשים הסובלים מכאבים ומהגבלות בתנועה של המפרק, המפריעים לתפקוד היומיומי והיוצרים פגיעה משמעותית באיכות החיים של המטופל. תכנון ממוחשב של הניתוח מבטיח רמת דיוק גבוהה יותר ותוצאות איכותיות יותר

מה גורם לפגיעה במפרק הירך?

ישנן סיבות רבות ומגוונות לפגיעה במפרק הירך, כמו בעיות מולדות, שברים, עיוות או ליקוי במבנה של המפרק ומחלות דלקתיות של המפרקים. דלקת פרקים, למשל, גורמת עם הזמן לשחיקה של הסחוס, וכשעצמות המפרק מתחככות זו בזו, המטופל חש כאבים המגבילים את יכולת התנועה שלו והפוגעים באיכות חייו.

למי מיועד הניתוח להחלפת מפרק ירך?

הניתוח להחלפת מפרק הירך מיועד למי שמבקשים לטפל במגבלת התנועה שנוצרת עקב הכאבים במפרק הירך. למשל, לאדם שלא יכול לטייל יותר, אפילו לא טיולים קלים, כמו גם למי שמתקשים לבצע פעילות ספורטיבית מתונה או ללוות את הילדה לגן בגלל כאבים במפרק הירך. לא מדובר בניתוח מציל חיים, אלא בניתוח שמטרתו לשפר את איכות החיים של המטופל.

ניתוח החלפת מפרק הירך

האם ניתוח להחלפת מפרק הירך הוא אפשרות הטיפול היחידה?

לא בהכרח. בדרך כלל נהוג להתחיל בטיפולים שמרניים יותר, כגון פיזיותרפיה, נטילת משככי כאבים, וטיפולים לא קונבנציונליים כמו שיאצו, דיקור, אוסטאופתיה וכירופרקטיקה. רק אם הטיפול השמרני אינו מפחית את הכאב בצורה משמעותית, ולא מביא לשיפור ניכר בתנועת המפרק, נבדקת האפשרות לטיפול ניתוחי.

מהם השיקולים המנחים את האורתופד בהחלטה על ניתוח להחלפת מפרק ירך?

ההחלטה על ניתוח תתקבל רק בהמלצת אורתופד מומחה, על בסיס שילוב בין תלונות המטופל, צילום רנטגן של האזור ובדיקה ייעודית. במהלך הבדיקה, האורתופד בוחן בקפדנות אילו תנועות מוגבלות אצל המטופל ועד כמה הן מוגבלות, האם יש הפרש באורך הרגליים, ועוד. שילוב הנתונים מהמקורות השונים מסייע לו להכריע בשאלה האם ניתוח הוא הגישה הטיפולית המתאימה.

מדוע חשוב לבצע תכנון ממוחשב של הניתוח להחלפת מפרק ירך?

התכנון הממוחשב מאפשר לבצע התאמה מדויקת מראש של הפרוטזה שתחליף את מפרק הירך, המרכיבים שלה, הגודל שלה וצורתה, כך שתתאים לאנטומיה האישית של המפרק של המטופל. בזכות התכנון הממוחשב, ניתן לדייק עוד יותר, ומראש, את תוצאות הניתוח, כמו אורך הרגליים, מנח המשתלים והמתח של הרקמות.

מהם היתרונות של רמת הדיוק הגבוהה של תכנון ממוחשב של ניתוח להחלפת ירך?

רמת הדיוק הגבוהה של התכנון הממוחשב מקצרת את תקופת השיקום לאחר הניתוח, ומבטיחה את השיפור המשמעותי ביותר שניתן באיכות החיים של המטופל, ובהחזרתו לתפקוד יומיומי מלא, כולל טיולים ופעילות ספורטיבית.

האם ניתוח להחלפת מפרק ירך שנעשה ללא תכנון ממוחשב הוא מדויק פחות?

כאשר אין תכנון ממוחשב, המנתח נאלץ לאלתר ולהתאים את חלקי הפרוטזה השונים תוך כדי הניתוח. ישנם אמנם מקרים שבהם המנתח יבצע עבודה טובה גם ללא תכנון מראש, אך הכנה מוקדמת מבטיחה רמת דיוק גבוהה יותר, ואפשרות לקבלת החלטות מושכלת יותר במהלך הניתוח.

החנה לניתוח מפרק הירך